fredag 29 februari 2008

VFU-praktik, CSN samt snörvel

*host host*

ja, här är man igen då. Uppenbarligen finns det faktiskt folk som läser detta. Om inte annat så har jag märkt gnället från folk att jag inte uppdaterar sidan. Tro mig alla, jag vill. Men det är inte så lätt när man har ett litet troll som ska trycka på tangenterna samtidigt som man försöker skriva om sin vardag.

Troll förresten, han är ju snart ett år! Om två veckor på söndag fyller Zackarias hela ett år!!! Weeee! Grattis till honom (och mig, tänk att jag har stått ut med blöjbyten, kräk och jobbiga nätter i ett helt år!)

Jaja, nu bryter jag dock mot ordningen i min rubrik så jag får väl hoppa på tåget så det blir rätt igen...

Jag påbörjade min VFU den här veckan (VFU=VerksamhetsFörlagd Utbildning a.k.a. praktik) på en högstadieskola i Lerums kommun. Första lektionen var av typen 'vi får vänta med att gå in för rektorn måste ta ett allvarligt snack med klassen först'. Var så nervös att jag trodde mig kräkas eller skita ner mig. Min första kontakt med skolvärlden skulle bli en stökig problemklass!!!
Och stökig var den!!! första dagen fick jag beslagta en taggtråd som en elev hotade att använda som en strypsnara, fick även ta ifrån honom en stol som han skulle slå i huvudet på samma elev. En tredje elev rände runt och välte bänkar o dyl. och märk väl; klassen var en SJÄTTEKLASS!!!

Effektiv studietid: 10 minuter.
Effektiv polistid: 50 minuter

men jag överlevde! Kände inte panik eller varför-vill-jag-bli-lärare-egentligen känslor... detta var ändå jättekul trots allt! dessutom 
har jag två niondeklasser också.
Dessa är inte lika stökiga ändå. Tvärtom! dom är faktiskt ganska så duktiga!

Tyvärr har jag FORTFARANDE inte fått pengar från CSN vilket innebär att vi går back med flera tusen i månaden. Nu vill dom att jag ska redogöra för mina inkomster förra året. Men vafan!!! Kunde dom inte bett om det när jag ändå pratade med dom om mina studieresultat förra terminen???? Idioter!!!

Jaja, än så länge klarar vi oss. Får hoppas att pengarna kommer i slutet av mars i stället. Annars vete faen vad jag ska göra. Vill inte hoppa av! Jag vill ju BLI lärare har jag ju kommit fram till!!!

*host* *snörvel* Nåväl. Nu ska jag ta och göra mig i ordning. Är förkyld egentligen men vill ju inte missa nästa dag på min VFU. Dessutom vaknade lilltrollet och det innebär ju vissa svårigheter att skriva denna texten.


God morgon förresten! :)



//Andreas

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vilken svart blogg =)

Anonym sa...

Uppdatera din blogg för f*n!! :-D

Unknown sa...

Gör som stina säger!!!

Anonym sa...

jasså en olofstorpare! :)
God morgon på dig med!


www.hansonsisters.blogg.se